Een belangrijke stap voor een gezonder Nederland zijn de twee nieuwe akkoorden Problematisch
Alcoholgebruik en Overgewicht. Dat zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland die beide
deze twee akkoorden mee tekenen en actief hebben meegewerkt aan de
totstandkoming ervan. Wel hebben de ondernemingsorganisaties zorgen over het
Rookakkoord en de gevolgen daarvan voor de circa 1.600 ondernemers met een
kleine tabakswinkel.
Door goede samenwerking met tal van brancheverenigingen,
bedrijven en maatschappelijke organisaties liggen er goede afspraken die zorgen
dat we gezonder en minder gaan eten, meer gaan bewegen en verantwoord omgaan
met alcohol, aldus VNO-NCW en MKB-Nederland. De afspraken in deze twee
akkoorden bevatten uiteenlopende acties, zoals:
-Kleinere porties; mensen gaan straks ongemerkt gezonder en
minder eten door kleinere porties met minder zout, suiker en vet. De
levensmiddelensector gaat hiermee aan de slag.
-Social media en betere controles; de alcoholindustrie maakt
afspraken met Instagram, Snapchat en YouTube over het afschermen van 18-minners
voor alcoholreclame. Ook gaat de controle op leeftijd bij alcoholverkoop sterk
verbeteren.
-Gezonder eten en bewegen; werknemers worden in
bedrijfsrestaurants verder verleid tot het maken van gezondere keuzes via
nudging. Ook komt er meer aandacht voor gezondheid en bewegen in veel
bedrijven.
-Jongvolwassenen; de alcoholsector, vertegenwoordigd in
STIVA, start o.a. samen met plattelandsjongeren en studenten een actiegerichte
aanpak om excessief drinken tegen te gaan. Een campagne en aanvullende acties
(zoals professionele hulp) zijn onderdeel van die aanpak. Doel is om
jongvolwassenen bewuster te maken van de risico’s van overmatig drankgebruik.
De wijze waarop deze twee preventieakkoorden tot stand
gekomen zijn, is vernieuwend en een stap voorwaarts voor verdere preventie,
aldus de ondernemingsorganisaties.
Rookakkoord onevenwichtig en slecht voor kleine winkelier
VNO-NCW en MKB-Nederland zijn net als de staatssecretaris
van mening dat niemand zou moeten roken. Toch is het Rookakkoord in hun ogen
onevenwichtig en zelfs contraproductief. Zo zijn de afspraken niet uitvoerbaar
voor ondernemers met een kleine tabaks- en gemaks-winkel (ca. 1.600 winkels).
Zij moeten straks 5 meter extra schap gaan afdekken om sigaren, e-sigaretten en
rookloze producten uit het zicht te houden (naast 2 meter voor shag en
sigaretten) voor het geval er jongeren binnenkomen. Jongeren zijn volgens
onderzoek echter niet eens geïnteresseerd in deze producten, terwijl de
ondernemers wel te maken krijgen met flinke extra kosten en het vaak al niet
breed hebben. Andere EU-lidstaten hebben deze categorieën dan ook uitgezonderd
van het uitstalverbod. E-sigaretten en rookloze tabaksproducten zijn juist een
effectief middel om rokers te laten overstappen naar een minder schadelijk
alternatief.
VNO-NCW en MKB-Nederland zijn wel blij dat de coalitie een
uitzondering op de plicht tot neutrale verpakkingen heeft gemaakt voor
e-sigaretten en sigaren, maar begrijpen niet waarom rookloze tabaksproducten
hier dan niet onder vallen. Neutrale verpakkingen scheppen daarbij een
gevaarlijk precedent voor verdere ingrepen in het merkenrecht van bedrijven.
Volgens de ondernemersorganisaties konden dit soort
maatregelen ontstaan, omdat winkeliers en andere betrokken bedrijven niet aan
de Rooktafel zaten en slechts met één type maatschappelijke organisaties is
gesproken. Dat is een gemiste kans voor effectief beleid.
Bron: ANP Pers Support
Reacties
Een reactie posten