Dr. Franks de jong werd op 1 november 2018 benoemd tot
bijzonder hoogleraar Responsief leren en kennis construeren door het College
van Bestuur van de Open Universiteit. Het gemis aan didactische modellen en
tools voor docenten, leerlingen en studenten die het ecologisch leren denken
bevorderen is de reden om deze bijzondere leerstoel in te stellen. De leerstoel wordt gefinancierd door
Aeres Hogeschool Wageningen. De benoeming heeft een omvang van 0,2 fte en geldt
voor een termijn van vijf jaar.
Ecologisch denken
Frank de Jong: 'Onderwijs wekt bij studenten vaak de indruk
dat kennis een vaststaand gegeven is. Maar kennis ontwikkelt zich. Mensen doen
voortdurend nieuwe ervaringen op, en de wetenschap komt voortdurend tot nieuwe
inzichten. Dat is mooi, want wetenschap is een basis voor onze welvaart.
Huidige vraagstukken kun je niet oplossen met een eenzelfde wijze van denken
die ze ook veroorzaakt, zei Einstein al. Daarom is het noodzakelijk dat het
onderwijs mensen anders, meer ecologisch leert te denken.' Bij het woord
'ecologisch' denken de meeste mensen aan 'groen'. Maar eigenlijk betekent het
'leefomgeving' in de ruime zin van het woord. 'Ecologisch denken betekent dat
mensen in staat zijn om in dialoog met hun omgeving hun kennis en de ideeën te
verbeteren en te begrijpen hoe alles met elkaar samenhangt en elkaar
beïnvloedt. Dat is nodig om de problemen in de samenleving aan te kunnen.'
Duurzaam
Veel mensen zijn zich steeds meer bewust van het grote
maatschappelijke belang van een duurzame wereld. Duurzaam in de zin van
toekomstbestendig, in balans met de omgeving. Maar dit duurzaam leren denken
komt in de wetenschap, de onderwijswereld en de lerarenopleidingen nog maar
weinig aan bod. Vaak concentreert men zich op onderwijsinhoud met betrekking
tot duurzaamheid en minder op een andere didactiek die 'leren denken voor een
duurzame toekomst' bevordert.
Kennisconstructie
De Jong pleit voor een kennisconstruerende didactiek: 'Die
didactiek wordt in andere landen al veel toegepast. Bijvoorbeeld in Canada, de
bakermat, maar ook in Aziatische landen en Finland. Uitgangspunt daarbij is dat
kennis ontwikkelt, dat ideeën verbeterbaar zijn. Door samen in dialoog nieuwe
ervaringen en informatie te analyseren en te doorgronden, blijf je bouwen aan
je eigen kennis en ideeën. Dit draagt bij aan het omgaan met de complexe
problemen in de samenleving, zoals het met elkaar samenleven in een
multiculturele samenleving, uitputting van natuurlijke hulpbronnen en de
energie transitie, de CO2-uitstoot en de veranderingen in het klimaat etc.'
Leerstoel
De focus van deze bijzondere leerstoel ligt dus op het
ontwikkelen van een didactiek die studenten in een ecologische 'ontwerp-modus'
zet en daarmee responsiviteit in het onderwijs bevordert. Basisonderzoeksvragen
zijn: hoe wordt bestaande kennis in het sociale, interactieve, betekenisgevende
proces van kennis construeren gebruikt? Draagt deze didactiek bij, en zo ja
hoe, aan het ecologisch denken in de conceptuele ontwikkeling van studenten
gericht op een duurzamere wereld?
Over Frank de Jong
Dr. Frank de Jong (Tilburg 1956) is sinds 2006 fulltime
lector bij Aeres Hogeschool Wageningen. Sinds 2010 is hij ook master-director
van de masteropleiding Leren en Innoveren. Zijn basis ligt, naast het
detailhandelsonderwijs en de sociale academie, in de leerpsychologie en
experimentele psychologie. Hij behaalde zijn doctoraal aan de Tilburg
University. De Jong onderzocht het zelfstandig leren door interne regulatie van
het leerproces. De Jong werkte bij verschillende universiteiten (Universiteit
Tilburg, TU Eindhoven, Radboud Universiteit Nijmegen en Wageningen
Universiteit. Landelijk Selectie en Opleidingen Politie, en bij NS-opleidingen.
Bron: ANP Pers Support
Reacties
Een reactie posten