Origineel bericht van ecbo
Ondernemende mbo-studenten presteren beter op school en
stage
Onderzoek toont belang van ondernemendheidsvaardigheden in
het mbo
Ondernemende mbo-studenten zijn positiever over hun
prestaties op school en met name stage dan medestudenten die zichzelf als
minder ondernemend zien. Ook hebben ondernemende studenten meer vertrouwen in
een succesvolle afronding van hun opleiding en succesvol werk in de toekomst.
Het stimuleren van ondernemendheid tijdens de opleiding lijkt hieraan bij te
dragen. Dit blijkt uit het pilot-onderzoek dat Expertisecentrum
Beroepsonderwijs (Ecbo) heeft uitgevoerd in opdracht van het ministerie van
OCW. Het rapport wordt gelanceerd op de Dag van de Ondernemer tijdens de Global
Entrepreneurship Week, als ook de minister van OCW aandacht vraagt voor het
belang van ondernemendheidsonderwijs.
De term ‘ondernemendheidsvaardigheden’ is een verzamelbak
voor diverse vaardigheden, van creativiteit tot communicatie en van
proactiviteit tot doorzettingsvermogen. In het onderzoek is gewerkt met het
Europese EntreComp-model, een veelgebruikt model om
ondernemendheidsvaardigheden te beschrijven. Projectleider en onderzoeker dr.
Pieter Baay: “Een student met ondernemendheidsvaardigheden heeft ideeën en ziet
kansen, gaat van daaruit bronnen en middelen mobiliseren, en gaat vervolgens
over tot actie. Het onderzoek toont dat studenten tevreden zijn over hun
ondernemendheid, maar niet zozeer over het benutten van hun sociale netwerken.
En dat terwijl dat cruciaal is voor hun arbeidsmarktsucces.”
Nog weinig bekend over rol onderwijs in
ondernemendheidsvaardigheden
Er is nog maar weinig empirisch onderzoek beschikbaar naar
het belang van ondernemendheidsvaardigheden, het niveau van mbo-studenten en
mogelijke effectieve onderwijsvormen in het mbo. Het ministerie van OCW wil met
dit verkennende onderzoek het belang kunnen vaststellen van
ondernemendheidsvaardigheden en de rol van onderwijs daarin. Er is een
voorzichtige indicatie dat onderwijs een bijdrage kan leveren aan
ondernemendheidsvaardigheden van studenten. Studenten die zich in hun opleiding
uitgenodigd voelen om een ondernemende houding of ondernemend gedrag te laten
zien, scoren hoger.
Hoe verder: aanbevelingen voor het vervolg
Vervolgonderzoek kan de langetermijneffecten van
ondernemendheid op het succes van mbo-studenten nader onderzoeken, evenals de
effectiviteit van onderwijsvormen en docenten die ondernemendheid stimuleren.
Het rapport over het pilot-onderzoek benoemt daarom zowel de eerste resultaten
als de vragen waar vervolgonderzoek antwoord op dient te geven. Hierin wordt
ingegaan op het belang van een hybride leeromgeving en het
pedagogisch-didactisch vakmanschap van
docenten om 21ste-eeuwse vaardigheden te stimuleren.
Een managementsamenvatting en het volledige onderzoek zijn
in te zien op https://ecbo.nl/2018/11/14/onderzoeksrapport-ondernemendheidsvaardigheden-in-het-mbo/
Ecbo
Expertisecentrum Beroepsonderwijs (Ecbo) is onderdeel van
CINOP. Ecbo is gespecialiseerd in onderzoek en ontwikkelt, verzamelt en
verspreidt kennis over en voor het beroepsonderwijs. Hiermee draagt ECBO bij
aan de kwaliteit en betekenis van het beroepsonderwijs ten behoeve van
vervolgonderwijs, arbeidsmarkt en maatschappelijke participatie.
Bron: ANP Pers Support
Reacties
Een reactie posten