STIVA actief aan de slag met Nationaal Preventieakkoord
De keuze om problematisch alcoholgebruik in samenwerking aan
te pakken wordt door STIVA gesteund. STIVA draagt actief bij aan het behalen
van de doelstellingen die zijn geformuleerd.
De alcoholsector heeft een lange historie van initiatieven
zoals ‘Geniet, maar drink met mate, de BOB-campagne, het zwangerschapspictogram
op etiketten en de boodschap dat je onder de 18 niet moet drinken. STIVA heeft
de afgelopen maanden samen met andere partijen gekeken hoe zij een verdere
bijdrage kan leveren aan het terugbrengen van excessief drinken.
Inzet
STIVA is penvoerder van de belangrijkste regelgeving in
Nederland over alcoholreclame; de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.
Daarin worden aanvullende regels opgenomen die voorkomen dat alcoholreclame
terecht komt bij minderjarigen op social media. Peter de Wolf, directeur STIVA:
“Voordeel is dat dit veel sneller gaat dan wetgeving en dat op deze wijze zowel
de vraag- als aanbiederskant zorgvuldig zijn afgedekt. Heel concreet hebben wij
een deal gemaakt met de vier grote social media platforms (Youtube, Snapchat,
Facebook en Twitter) wereldwijd, waarbij zij zorgdragen dat alcoholreclame niet
terecht komt bij 18-minners en de alcoholsector zich committeert niet in te
kopen op profielen van personen onder de 18 jaar.”
Gerichte aanpak
Nederlanders drinken steeds minder jong, minder vaak en
minder veel, maar er zijn specifieke groepen die wanneer ze eenmaal drinken dat
fors doen. Daarom is in het Nationaal Preventieakkoord opgenomen dat er gewerkt
gaat worden via o.a. campagnes en aanpakken gericht op doelgroepen als
studenten en plattelandsjongeren. Ook zal de Instructie Verantwoord
Alcoholgebruik geactualiseerd worden en toegankelijk gemaakt voor alle leden
van studentenverenigingen.
Verder zal STIVA samen met de Nederlandse Brouwers een code
opstellen voor verantwoorde marketing van alcoholvrij bier en zullen
alcoholproducenten zich aansluiten bij de NIX18 alcohol campagne, waardoor de
zichtbaarheid van de boodschap wordt vergroot.
Peter de Wolf, directeur STIVA: “We zien dat het Nederlandse
beleid effectief is. Maar door gezamenlijke inspanningen kan het nog beter.
STIVA gaat zich actief richten via een campagne en interventies op de groep jongvolwassenen.
We vinden echt dat het excessieve alcoholgebruik van deze groep nog verder naar
beneden moet.”
Samenwerking sleutel tot succes
Staatssecretaris Blokhuis (VWS) geeft aan dat alleen iets
bereikt wordt als er wordt samengewerkt. Er is een evenwichtig pakket aan
afspraken opgesteld dat er in gezamenlijkheid toe moet leiden dat mensen
bewuster nadenken over problematisch alcoholgebruik en daar ook naar handelen.
De thema’s zijn alcohol en de school en studieomgeving, marketing van
alcoholhoudende drank, vermengen van winkelfuncties met alcohol, bewustwording
en vroegsignalering, een gezonde sportomgeving en naleving en handhaving bij
leeftijdsgrens en dronkenschap. De doelstellingen zijn kwantitatief,
realistisch en tegelijkertijd ambitieus en hebben een horizon op 2040.
Bron: ANP Pers Support
Reacties
Een reactie posten