Elektrisch rijden.

Een auto met een stekker. Dat ziet er heel gek uit. Maar dat is juist heel goed voor ons milieu. Een elektrische heeft een elektromotor en batterij voor de energie. De auto moet dus worden opgeladen. En dat gaat met een stekker. Voor het opladen is een oplaadpunt nodig. Het liefst voor het huis en op meer punten voor als het nodig is. De geschiedenis zegt dat men al eerder bezig was met elektrische auto’s. De Nederlands hoogleraar scheikunde en uitvinder Sibrandus Stratingh was de eerste die een schaalmodel maakte. Hij baseerde de auto op de berekeningen van een andere natuur en scheikundige genaamd Michael Faraday. Dat model bestaat nog. Alle auto’s waren rond de 1900 elektrische. Maar aan het einde van de 19e eeuw werden brandstofmotoren beter en de elektromotor verloor. Maar nu weet men dat de brandstofmotor toch heel slecht voor ons milieu is. Daarom is het een goed geluid dat de meeste Nederlands binnen vijf jaar een elektrische auto willen aanschaffen. De overige Nederlanders zouden het ook wel willen maar vinden het te duur. De prijs per km van een elektrische auto is 55 ct. per km. Voor een gewone auto is dat 50 ct. per km. Zoveel scheelt dat niet. Een nadeel van een elektrische auto is dat er onvoldoende oplaadpunten zijn en je kunt er niet mee op vakantie. Hopelijk verandert dat in de toekomst en rijden alle mensen elektrisch.

Reacties