Onveilige webwinkels herkennen is lastig voor veel senioren
Ouderen vinden het lastig om te herkennen of een webwinkel
wel veilig is, zo blijkt uit onderzoek van SeniorWeb onder bijna duizend
senioren. Ouderen zijn dan ook vrij voorzichtig. Ze letten op meerdere zaken om
te bepalen of een webwinkel wel betrouwbaar of veilig is, waarbij vooral wordt
gekeken naar de bekendheid van de winkel of het merk (65%).
Waar let men op?
Voor het onderscheiden van veilige webwinkels van onveilige
webwinkels wordt verder gekeken naar: een groen slotje in de browser (57%),
https in de URL (54%), een waarborg of keurmerk (46%) en de betaalmethode
(39%). Voor ruim een derde van de senioren zijn online recensies van anderen
tevens een handig hulpmiddel. Maar op bijvoorbeeld het gehanteerde retourbeleid
(23%) of hoe lang een webwinkel al bestaat (17%) wordt veel minder gelet. Als
een website er onbetrouwbaar of onveilig uitziet doet de helft van de senioren
geen aankoop bij de betreffende webwinkel.
Eenvoudig is essentieel
Andere redenen waarom veel senioren niet bij een bepaalde
webwinkel een aankoop doen zijn: een onduidelijke website, te veel
persoonsgegevens moeten invullen en verplicht een account moeten aanmaken.
Ongeveer de helft van de ouderen laat
webwinkels om deze redenen links liggen. Ook (hoge) verzendkosten zijn
vaak een reden om niet tot een aankoop over te gaan (44%). Terwijl het (te)
lang moeten wachten op een artikel maar voor 19% een argument is om niet te
bestellen. Ondanks dat ouderen vrij voorzichtig zijn geven vier op de tien toe
(waarschijnlijk) weleens een aankoop te hebben gedaan bij een voor hen
onbekende webwinkel, waarvan ze vooraf níet hadden gecheckt of deze wel veilig
was.
Gevaar van nepwebwinkels
Mensen zijn eerder geneigd om bij een bekende webwinkel te
kopen, dan bij een onbekende webwinkel. Ook veel senioren blijken voor veilig
online shoppen vooral af te gaan op de bekendheid van webwinkels en merken.
Criminelen weten dit en maken hiervan misbruik. Ze kopiëren bekende webwinkels
en proberen mensen, vooral via e-mail en sociale media, naar deze nepwebwinkels
te lokken. Van alle ondervraagden geeft één procent aan weleens op deze manier
te zijn opgelicht. Met de feestdagen - en dus ook veel online aankopen - voor
de boeg, ligt dit gevaar dus ook op de loer.
Tips voor veilig winkelen
Meer dan de helft van de senioren is van plan Sinterklaas-
en/of Kerstcadeautjes voor familie en vrienden te kopen. Hiervan verwacht bijna
veertig procent dit deels of voornamelijk online te doen. Men vindt online
winkelen vooral handig vanwege de bezorging aan huis (48%), dus geen gesjouw
met zware artikelen, en om artikelen te kunnen kopen die niet in de buurt
verkrijgbaar zijn (43%). Om mensen te helpen veilig(er) online te winkelen zijn
op https://www.seniorweb.nl veel handige tips te vinden over bijvoorbeeld het
herkennen van onveilige webwinkels.
Bron: ANP Pers Support
Reacties
Een reactie posten