Afbeelding: NFK |
Kankerpatiënten worden in Nederland nog onvoldoende
geïnformeerd over de mogelijk langetermijngevolgen van hun behandeling op hun
dagelijks leven. Bij ruim een derde van de mensen spreken zorgverleners niet
over klachten die ze na de behandeling kunnen krijgen. Bij ongeveer de helft is
geen aandacht voor hun toekomstplannen of wat patiënten belangrijk vinden in
hun dagelijks leven.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Federatie
van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) onder 3785 (ex-)kankerpatiënten. Mensen
met kanker moeten vaak binnen korte tijd een besluit nemen over de behandeling.
Die kan ingrijpende gevolgen hebben voor hun leven, zowel op de korte als op de
langere termijn. NFK vindt dat patiënten meer geïnformeerd moeten worden over
de gevolgen van de behandeling op het dagelijkse leven voordat zij samen met de
zorgverlener de uiteindelijke beslissing nemen. Daarom maakt NFK zich hard voor
‘Samen Beslissen’: hierbij bespreekt de zorgverlener met de patiënt welke
behandelingen mogelijk zijn, wat de voor- en nadelen zijn én wat de gevolgen
kunnen zijn op korte en lange termijn.
Uit de peiling blijkt dat acht op de tien
(ex-)kankerpatiënten de behoefte hebben om samen met zijn of haar zorgverlener
te beslissen over de behandeling. ,,Natuurlijk wil ik meebeslissen, het is mijn
lijf en leven,” reageren veel mensen. Korte termijn gevolgen worden vaker
besproken dan lange termijn gevolgen. Om mee te kunnen beslissen moet je goed
geïnformeerd worden over de gevolgen van de behandeling. Bij een derde zijn
langetermijngevolgen niet besproken, terwijl ze dat wel hadden willen
bespreken. Het gaat hierbij voornamelijk om problemen als vermoeidheid,
verminderde lichamelijke conditie, concentratieproblemen, geheugenproblemen,
seksuele problemen en depressieve gevoelens.
,,Uit onze peiling blijkt dat de gevolgen van een
behandeling op het dagelijkse leven van mensen nog te vaak niet worden
besproken. Datzelfde geldt voor het bespreken van het dagelijks leven en de
toekomstplannen van de patiënt. Die signalen baren ons als
kankerpatiëntenorganisaties zorgen,” zegt directeur-bestuurder Arja Broenland
van NFK. ,,Wij roepen zorgverleners dringend op om in het gesprek met de patiënt
niet alleen de medische aspecten van de behandeling te belichten, maar ook de
late gevolgen. Daarnaast sporen wij hen aan na te gaan wat er speelt in het
leven van de patiënt, wat voor hem of haar belangrijk is, zodat een
weloverwogen behandelkeuze gemaakt kan worden.”
Zorgverleners moeten volgens NFK de vertaling maken van
medische mogelijkheden voor de patiënt naar concrete gevolgen zoals kunnen
blijven werken, sporten, hobby uitoefenen, sociale activiteiten en intimiteit.
Uit het onderzoek blijkt verder dat patiënten hun zorgverlener een hoger
rapportcijfer geven als die oog heeft voor de gevolgen van de behandeling, de
impact op het dagelijks leven en de wensen en toekomstplannen van hun
patiënten. Dat cijfer stijgt in dat geval van een lage 7 naar een hoge 8.
Zorgverleners hebben met slechts vier op de tien patiënten gesproken over wat
voor hen in het dagelijks leven belangrijk is. De meeste zorgverleners vragen
daar niet naar. Ook is bij meer dan de helft van de patiënten niet besproken
wat hun plannen of wensen voor de toekomst zijn. Bij slechts een kwart van de
mensen is de optie om niet (verder) te behandelen besproken.
Bron: ANP Pers Support
Reacties
Een reactie posten