Foto: Annitta Kortstam |
Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat
jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en
luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor het komende jaar (1
januari 2019 tot en met 31 december 2019) zijn de televisiezenders Nickelodeon,
Disney Channel en Disney XD uitgesloten van alcoholreclame. Net als vorig jaar
is geen enkele radiozender aan te merken als jongerenzender.
Nationaal Preventieakkoord
In het Nationaal Preventieakkoord zijn afspraken gemaakt om
problematisch alcoholgebruik tegen te gaan. Afspraken over alcoholmarketing
dienen bij te dragen aan de doelen die ten aanzien van problematisch
alcoholgebruik zijn vastgesteld. STIVA steunt de keuze om problematisch
alcoholgebruik in samenwerking aan te pakken en draagt actief bij aan het
behalen van de doelstellingen die zijn geformuleerd. Niet adverteren op zenders
waar veel jongeren naar kijken en luisteren past daarbij. STIVA-directeur Peter
de Wolf: “Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen. Dit brengt een plicht met
zich mee minderjarigen te beschermen. Daarom checken we wat jongerenzenders
zijn en geldt de afspraak dat op die zenders geen alcoholreclame mag worden
uitgezonden.”
Medialandschap verandert
Uit de cijfers blijkt dat de gemiddelde leeftijd van kijkers
en luisteraars steeds verder opschuift. Zo was in 2014 nog 20,5% van de
MTV-kijkers onder de 18 jaar, inmiddels is dat nu nog 6,8%. De Wolf: “We zien
dat het medialandschap verandert. Daarom vinden we het belangrijk om naast de
kijk- en luistercijfers van het lineaire televisie- en radioaanbod, ook te
kijken naar wat er online en op social media gebeurt. Ook daar zijn we in het
kader van het Nationaal Preventieakkoord commitments aangegaan. Bijvoorbeeld
door ervoor te zorgen dat jongeren op social media helemaal geen alcoholreclame
meer te zien krijgen.”
Jongerenzenders in de Reclamecode voor Alcoholhoudende
dranken (RvA)
Voor 21.00 uur wordt helemaal geen alcoholreclame
uitgezonden. Daarnaast mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet
specifiek richten op minderjarigen. Dit geldt zowel voor de inhoud als de
platforms waar de reclame wordt vertoond. Daarom laat STIVA elk jaar
vaststellen welke zenders als jongerenzender kunnen worden aangemerkt. Een
jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale
kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. Voor de vaststelling van het
percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek wordt uitgegaan van het
gewogen gemiddelde van de kijk- of luistercijfers, afgezet tegen het gehele
programma- aanbod van een zender. Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en
Stichting Kijk Onderzoek (SKO) hebben de onderzoeken uitgevoerd. Voor alle
overige televisie- en radiozenders geldt dat reclame voor alcoholhoudende drank
niet mag worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of
tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt
geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25% worden gehoord
respectievelijk bekeken door minderjarigen.
Bron: ANP Pers Support
Reacties
Een reactie posten