foto: ANP Pers Support |
Op merkelijk bericht is dat Nederlanders in de maand
december hun budgetgat vullen met kortlopende leningen.
De 2018 Ferratum Kerstmis Barometer vergelijkt het
uitgavenpatroon van consumenten in 19 landen, voor de decembermaand. Een
opvallende uitkomst is dat Nederlanders, veel vaker dan consumenten uit andere
landen, een kortlopende lening afsluiten om de kosten te financieren. Bij ruim
de helft van de Nederlanders staan leningen op één (56 procent), gevolgd door
spaargeld (34 procent). Internationaal doen de meeste respondenten een beroep
op hun spaargeld (52 procent) of kortlopende lening (23 procent). De enquête
werd uitgevoerd onder meer dan 23.000 Ferratum klanten uit 15 Europese landen
en daarnaast ook uit Mexico, Brazilië, Canada en Australië.
Dit jaar verwachten Nederlanders 10 procent van hun
besteedbaar inkomen te besteden aan de feestdagen. Daarmee staat Nederland
internationaal gezien voor het derde jaar op rij op de laatste plaats.
Mexicanen verwachten wederom het meeste uit te geven (48 procent), wat zelfs
een stijging is van 14 procent ten opzichte van vorig jaar. Wanneer
Nederlanders de portemonnee trekken besteden ze hun geld aan winterkleding en
mode (19 procent), snoepgoed en lekkernijen (15 procent) en huishoudelijke
artikelen (11 procent). Wat betreft het budget stelt 30 procent van de
Nederlandse respondenten tussen de €0 en €100 uit te geven, gevolgd door 24
procent tussen €101 en €200 en 19 procent tussen €201 en €300.
Cadeaus krijgen niet belangrijk
Tijd doorbrengen met familie en vrienden vinden de
Nederlanders belangrijker dan het krijgen van Kerstcadeaus. Maar liefst 64
procent van de deelnemers zegt dat dit het belangrijkst is, tegenover 3 procent
die cadeaus belangrijk vinden. De Nederlander staat ook onderaan als het op
geld uitgeven aan reizen aankomt tijdens de Kerstperiode. De Nederlander blijft
liever lekker thuis om zo dicht bij familie en vrienden te zijn.
Voornemen voor 2019: tijd voor naasten
De respondenten werd dit jaar voor het eerst gevraagd naar
hun goede voornemens voor het komende jaar. Zowel internationaal als in
Nederland stond ‘Meer tijd doorbrengen met mijn geliefden’ op één. Bij de
internationale consumenten was dit bijna een vijfde van de respondenten (18
procent), in Nederland zelfs bijna een derde (30 procent). Bij Internationale
consumenten prijkt meer reizen (14 procent) op de tweede plek, een voornemen
dat bij Nederlanders pas op de achtste plek staat. Zij investeren, na quality
time, het liefst in het waarmaken van hun dromen (18 procent).
Lees verder voor alle uitkomsten:
http://www.ferratumbarometer.com/nl/
website:
Bron: ANP Pers Support
Reacties
Een reactie posten