Vertrouwelijke informatie valt in verkeerde handen door
onoplettendheid
60 procent van de werknemers heeft een e-mail voor een ander
ontvangen
Het versturen van e-mails gaat bij de gemiddelde Nederlandse
kantoormedewerker niet altijd goed. Uit onderzoek van kantoorspecialist
Fellowes blijkt dat bijna de helft van de medewerkers een email naar de
verkeerde persoon heeft verstuurd (47%). Het percentage dat een mail heeft
ontvangen die voor een ander bestemd was, is nog hoger (60%). Niet alleen
worden berichten soms naar de verkeerde ontvanger verstuurd, ook wordt de
privacy niet altijd gewaarborgd bij het versturen van mails. Mailadressen
worden pas onzichtbaar voor de ontvangers als deze in de Blind Carbon Copy
(BCC) staan. 28 procent van de respondenten heeft e-mailadressen in de Carbon
Copy (CC) gezet, terwijl deze in de BCC hoorden.
Analoge fouten
Analoog blijkt het zorgvuldig omgaan met privacy ook lastig.
De helft van de respondenten geeft aan een brief te hebben ontvangen die voor
iemand anders bedoeld was (51%). Meestal niet problematisch, maar bijvoorbeeld
wel bij afschriften, een brief van de hypotheek of een brief met een nieuwe
pincode. Zelf gaan we ook niet altijd correct om met privacygevoelige
documenten. Zeventien procent heeft deze weleens per ongeluk in een openbare
ruimte achtergelaten. Tijdens het werk heeft zelfs 29 procent wel eens papieren
achtergelaten bij bijvoorbeeld een vergaderzaal, hun bureau of een scanner.
Hajo Hoekstra, Fellowes Director in Benelux, Scandinaviƫ en
DACH landen en General Manager Duitsland: “Het kan natuurlijk de beste
overkomen, een ontvanger van een mailtje in de CC zetten in plaats van de BCC
of per ongeluk papieren achterlaten. In veel gevallen zijn dit soort
slordigheden gelukkig onschuldig. Het wordt echter heel vervelend als hierdoor
privacygevoelige informatie in verkeerde handen valt. Organisaties moeten in
hun AVG-beleid opnemen hoe werknemers om moeten gaan met persoonsgegevens die
niet gelekt mogen worden. Zo is voor iedereen duidelijk wat de gevolgen zijn
van een datalek en hoe ze moeten omgaan met documenten die persoonsgegevens
bevatten.”
“Daarnaast is het aan de organisatie om de medewerker zoveel
mogelijk te faciliteren om privacygevoelige informatie op een juiste manier te
verwijderen, bijvoorbeeld met een papiervernietiger voor papieren gegevens,”
vervolgt Hoekstra. “Ook is het belangrijk om bewustwording te creĆ«ren over wat
onzorgvuldigheid, bijvoorbeeld bij het gebruik van de CC, voor gevolgen kan
hebben.”
Bron: Persberichten. com
Reacties
Een reactie posten