Origineel bericht van MKB-Nederland
Na medisch personeel heeft de Nederlandse bevolking van alle
beroepsgroepen het meest vertrouwen in mkb-ondernemers. Bijna 80 procent zegt
tamelijk veel tot heel veel vertrouwen te hebben in het mkb. Daarmee scoren
mkb-ondernemers net zo goed als politiemensen, maar hoger dan bijvoorbeeld
rechters (73 procent), journalisten (51 procent), bankiers (22 procent) en
politici (21 procent). Dat en meer blijkt uit onderzoek van Kantar naar de
sociaal-maatschappelijke impact van mkb-ondernemers in Nederland, dat
MKB-Nederland in het kader van de Dag van de Ondernemer heeft laten uitvoeren.
De Nederlandse bevolking heeft veel waardering en
bewondering voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. ‘Hard werken’ is
de term waarmee vrij veel ondervraagden het mkb spontaan associëren.
Bewondering oogsten ondernemers met name door het feit dat zij risico durven
nemen (volgens 51 procent), hun gedrevenheid (48 procent) en hun bijdrage aan
de werkgelegenheid (40 procent). Risico durven nemen (65 procent) en
doorzettingsvermogen (59 procent) zijn tegelijk ook de meest genoemde
eigenschappen die ondernemers in de ogen van de Nederlandse bevolking moeten
hebben om succesvol te kunnen zijn.
Positieve bijdrage
Driekwart van de ondervraagden vindt het mkb (zeer)
belangrijk voor de welvaart in de regio. Een iets kleinere groep (61 procent)
ziet het belang van mkb-ondernemers voor de kwaliteit en leefbaarheid van de
woon- en leefomgeving. Ook driekwart vindt dat mkb-ondernemers een positieve
bijdrage leveren aan de werkgelegenheid en een belangrijke stimulans zijn voor
de economie. Een ruime meerderheid (57 procent) geeft bovendien aan dat het
mkb’ers in positieve zin bijdragen aan de aansluiting tussen onderwijs en
arbeidsmarkt. Hun bijdrage aan een duurzamer wereld wordt met 10 procent het
minst gezien.
Bijna zes op de tien Nederlanders staan positief tegenover
mkb-ondernemers die een (financiële) bijdrage leveren aan lokale
initiatieven/verenigingen. Voor vier op de tien is dat een reden om eerder
producten en diensten van zo’n ondernemer af te nemen. Uit eerder onderzoek van
MKB-Nederland bleek al dat mkb-ondernemers op jaarbasis ruim 1 miljard euro
bijdragen aan lokale maatschappelijke doelen, zoals sport- en andere
verenigingen.
Volgens voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland spreekt
uit het Kantar-onderzoek (bijna 1200 ondervraagden) de waardering voor
ondernemers die hen toekomt. “Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: het mkb is de
basis van onze economie én maatschappij. Zonder al die mkb-ondernemers houdt
alles op.”
Om dat tenminste één keer per jaar te onderstrepen, heeft
MKB-Nederland drie jaar geleden de Dag van de Ondernemer in het leven geroepen:
een dag waarop ondernemers worden bedankt voor hun lef en doorzettingsvermogen
en hun enorme toegevoegde waarde. De Dag van de Ondernemer geldt als start van
een traditie om het ondernemerschap te vieren en ondernemers in het zonnetje te
zetten.
Dag van de Ondernemer
Dat gebeurt vrijdag 16 november, de derde Dag van de
Ondernemer, op grote schaal. Overal in het land, op circa 175 locaties, vinden
activiteiten plaats om ondernemers op de meest uiteenlopende wijze te bedanken.
Zo gaan leden van het kabinet, een groot aantal Kamerleden, Europarlementariërs
en Commissarissen der Koning op werkbezoek bij mkb-bedrijven en organiseren
veel gemeenten op lokaal niveau eigen festiviteiten. ’s Ochtends vroeg ontvangt
minister-president Rutte enkele ondernemers en voorzitter Jacco Vonhof van
MKB-Nederland in het Torentje. In buitenlandse handelssteden worden feestelijke
bijeenkomsten georganiseerd door een aantal ambassades en exportplatform
NLinBusiness.
Bron: ANP Pers Support
Reacties
Een reactie posten