Origineel bericht van PR Matters
Wat ondernemers wel weten, maar niet doen
Veel ondernemers hebben, of maken, geen tijd om plannen te
maken voor het nieuwe jaar maar gaan gewoon door. Want er zijn deadlines,
afspraken en 1001 andere dingen te doen. Maar als je doet wat je altijd deed,
krijg je wat je altijd kreeg. Wil je volgend jaar groeien en geen urenfabriek
meer zijn? Maak dan een actieplan en volg deze tips, want ondernemen kun je
gewoon leren. Dat is het advies van Bart van den Belt, bekend als spreker en
oprichter van de Zakelijk Succes Academie.
‘Ondernemen is nou eenmaal iets dat in je bloed moet zitten,’
is een aanname die veelal wordt gebruikt om iemands succes dan wel falen te
verklaren. Niets is minder waar, zegt Van den Belt. Zijn visie is dat
ondernemen een vak is, en vakmanschap is een kwestie van het opbouwen van de
juiste kennis, vaardigheden en ervaring. De ondernemersexpert zette 10 tips op
een rijtje die veel ondernemers kennen maar te weinig mee doen.
1. De kunst van
het ‘niks’ doen
Plan tijd om inzichten te verkrijgen in plaats van continu
door te blijven hollen (waarheen?). Neem een voorbeeld aan ondernemer Warren
Buffet, die het grootste deel van zijn tijd bezig was om inzichten te krijgen
in zijn markt. Nu moet er natuurlijk gewoon brood op de plank komen maar je kan
hier een begin mee maken. Plan een volle dag om eens stil te staan bij waar je
mee bezig bent, wat er in de wereld gebeurt en hoe jouw bedrijf daar (nog) in
past. Bekijk ook eens kritisch waar je geld mee verdient en aan spendeert.
Wedden dat zo’n dag lucratief is?
2. Marketingplan
De meeste gemaakte fout van ondernemers: geen marketingplan
maken. Iedereen weet het, slechts weinigen doen het. Wil je echt groeien, laat
marketing dan ook een volwaardig onderdeel van je werk zijn en laat het niet op
toeval aankomen. Bovendien is het erg duur als je ingaat op ad hoc aanbiedingen
en last minute deals die weinig opleveren en vooral geld kosten. Maak het
eenvoudig en stel een kalender op en vul per maand in wat je wil bereiken,
welke middelen je inzet en hoeveel budget je hiervoor hebt. Het is jouw
bedrijf, jouw visie: wees dus ook de kapitein die bepaalt wat jullie imago is.
3.
Hoofdpijndossiers
Neem voor eens en altijd afscheid van hoofdpijndossiers. Een
inkoppertje? Wedden dat jij nog een paar van die dossiers op de plank hebt
liggen? Zorg er voor het einde van het jaar voor dat je hier korte metten mee
gemaakt hebt. Dat lucht op, geeft ruimte voor nieuwe dingen en maakt je sterker
als ondernemer.
4. Leer, luister
en lach
Je onderneming kan niet harder groeien dan dat jij je
ontwikkelt. Zet dus op een rijtje op welk gebied jij je verder wil ontwikkelen
in 2019. Maak er echt tijd voor om jezelf beter te maken als ondernemer. Zijn
er webinars of evenementen die leerzaam kunnen zijn? Systemen of vaardigheden
die je onder de knie wil krijgen? In 2019 ga je ze gewoon leren. De kosten
kunnen je misschien afschrikken maar bedenk dat je ze af kunt trekken van de
belasting, dat maakt het al veel aantrekkelijker.
5. Aandacht voor…klanten
Neem in 2019 echt de tijd voor je klanten. Veel ondernemers
zijn superdruk maar niet altijd met hun klanten. Investeer tijd om erachter te
komen welk probleem jij nu echt voor ze oplost, waar de pijnpunten liggen en of
je echt levert waar ze om vragen. Plan in je kalender ook wekelijks een uurtje
om enkele klanten te bellen (niet mailen!) om bij te praten. Die
tijdsinvestering verdien je 100% zeker terug, het is tenslotte nog altijd
goedkoper om klanten te behouden dan nieuwe te vinden.
6. Niks te wensen
met de goede mensen
Zorg er in de eerste plaats voor dat je met de goede mensen
werkt en vervolgens dat jij goed voor hen zorgt. Onderschat de waarde van een
goede werknemer die loyaal is niet. Dat betekent niet dat je hoogste salarissen
moet betalen maar een goede werkomgeving moet creƫren waar zij zich gewaardeerd
voelen. Kijk voor 2019 wat jij kan doen om je werknemers beter te maken en
betrek ze bij jouw plannen, doelstellingen en strategie.
7. Standaardiseer
je verkoopproces
Sales kost veel tijd: offerte hier, plannetje daar.
Standaardiseer het sales proces dan ook optimaal. Het is niet ingewikkeld,
scheelt je in 2019 een hoop tijd en komt professioneler over. Maak die
standaard offertes, een Q&A met de meest gestelde vragen en een
bevestigingsmail. Werk je veel op urenbasis? Probeer dan toch zoveel mogelijk
met pakketten van werkzaamheden te werken. Zowel voor de klant als voor jezelf
geeft dit helderheid en overzicht.
8. Money wise
Stuur op cijfers en op cashflow. Ondernemingen die groeien
krijgen niet alleen te maken met hogere omzetten maar ook met hogere kosten.
Meer risico dus. Maak een financieel plan zodat je precies weet hoeveel omzet
je iedere maand moet halen maar ook welke cashflow er continu moet zijn. Het
kan een oplossing zijn om vooruit te factureren of om het totaalbedrag te
splitsen in maandbedragen.
9. Onderscheidend
vermogen
Toen je voor jezelf begon was dat vanuit een gedachte, een
inzicht of een visie. Weet je nog wat dat was? Zorg dat dit weer op je netvlies
komt want dit was je onderscheidend vermogen. Wat maakt jouw bedrijf anders dan
anderen? Maak dit concreet en gebruik het in je communicatie en marketing.
Klanten willen een bedrijf met een eigen verhaal, niet het zoveelste bedrijf
dat zegt ‘professioneel’, ‘betrouwbaar’ en ‘innovatief’ te zijn. Vind je het
lastig om erachter te komen wat jou anders maakt? Gebruik dan de bekende Golden
Circle methode van Simon Sinek. Die helpt je te verwoorden waar je doet wat je
doet en hoe je dat doet.
10. Doen!
De belangrijkste tip is: doen! Je kunt duizenden tips lezen
maar daar alleen wordt je niet beter van. Het gaat erom dat je de mouwen
opstroopt, uit je comfortzone komt en veranderingen doorzet. Kies voor het nieuwe
jaar enkele tips en ga hiermee aan de slag. Want van goede voornemens alleen is
nog nooit iemand beter geworden.
Bron: ANP Pers Support
Reacties
Een reactie posten