Origineel bericht van Open Universiteit
Per november 2018 kunnen Nederlandse treinreizigers hun
wetenschappelijke kennis vergroten terwijl ze op de trein staan te wachten. De
Open Universiteit start dan namelijk met zogenaamde “Perroncolleges” op de
grote Nederlandse stations. Zeven weken lang worden er op digitale schermen op
de stations video-animaties vertoond omtrent bepaalde (wetenschappelijke)
onderwerpen. Volgens Marco Koolen, manager Markt- en studentcommunicatie bij de
Open Universiteit, is de campagne onder meer bedoeld om de positie van de Open
Universiteit als kennisinstituut te claimen.
Volgens Koolen bestaan er nog te vaak misverstanden rondom
de Open Universiteit. ‘Vaak denken mensen bij het horen van de naam Open
Universiteit aan de Volksuniversiteit. Dat is jammer en vervelend, want de Open
Universiteit is een “echte” universiteit. We hebben een hoogwaardig
onderwijsaanbod voor wie niet kan of wil studeren aan een andere Nederlandse
universiteit. Voor het bachelor-onderwijs heb je geen vooropleidingseisen en
ons onderwijs is ingericht op studeren in deeltijd. Ons onderwijsmodel staat
daarbij voor persoonlijk en activerend online onderwijs, met veel flexibiliteit
voor de student. Je kunt studeren naast je werk of andere bezigheden, vanaf
elke plek. Dat we het goed doen, blijkt wel uit de waardering die onze
bachelors en masters krijgen van experts en studenten, bijvoorbeeld in de
jaarlijkse nationale studentenenquête.’
Kennisinstituut
Met de Perroncollege-campagne, die is opgezet in
samenwerking met Exterion (de exploitant van de digitale schermen op de
perrons), wil de Open Universiteit niet alleen haar naamsbekendheid vergroten,
maar tegelijk ook haar positie als kennisinstituut claimen. Koolen: ‘In de
campagne staat het delen van kennis centraal. We hebben hier op de Open Universiteit
enorm veel kennis verzameld en onze docenten en onderzoekers voeren allen
relevant wetenschappelijk onderzoek uit. Dat willen we graag kenbaar maken op
een groot podium. De campagne maakt dan ook deel uit van onze huidige
marketingstrategie. De campagne wordt verder aangejaagd via zowel paid als
organic online kanalen, op Facebook, Instagram, Linkedin en Google Ads.
Daarnaast zetten we “Display Advertising” in op een relevante reis-app en
rondom de verschillende locaties d.m.v. “geo-targeting”.’
Perroncolleges
‘In de Perroncolleges stellen we prikkelende vragen rondom
interessante, actuele onderwerpen’, vertelt Koolen. ‘De onderwerpen variëren
van veilige wifi-netwerken en transpirerende bossen tot de rechten die slimme
robots eventueel moeten krijgen en het effect van opstanden in de geschiedenis.
Daarmee bestrijken we ons complete pakket aan wetenschapsgebieden. De
Perroncolleges, krijgen een vervolg op de website van de Open Universiteit,
waar we verdiepende content delen met de bezoeker. Ook verwijzen we hen daarbij
naar de relevante opleidingen die aansluiten op het thema en die we als Open
Universiteit aanbieden.’
Aftrap
De aftrap van de campagne vindt plaats op maandag 5 november
op Amsterdam CS. Gjalt-Jorn Peters, verbonden als universitair docent aan de
faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen van de Open Universiteit,
verzorgt dan elk halfuur een live mini-Perroncollege rondom het thema
“Drugsgebruik: gezondheid, preventie en gedragsverandering”. Koolen: ‘Daarna
start de eigenlijke videocampagne op diverse grote stations in Nederland. De
hele campagne duurt zeven weken.
Open Univerversiteit:
website:
Bron: ANP Pers Support
Reacties
Een reactie posten