Scholieren moeten fictieve moordzaak oplossen
Op 27 en 28 maart gaan 5 & 6 VWO leerlingen op zoek naar de moordenaar van de 22 jarige Joris van Zutphen, wiens levenloze lichaam werd gevonden in de tuin van de Universiteit Maastricht. De leerlingen worden bij het oplossen van de fictieve moord bijgestaan door de verschillende beta opleidingen van de Universiteit Maastricht. De activiteit genaamd `Dossier 043' trekt deelnemers uit het hele land.
Ongeveer veertig deelnemers hebben zich aangemeld. De leerlingen gaan in groepen twee dagen aan de slag om de moordzaak op te lossen. Zij zullen hiervoor aanwijzingen verzamelen bij de verschillende beta-opleidingen van de Universiteit Maastricht: Psychologie, Knowledge Engineering, Econometrics and Operations Research, Biomedische wetenschappen en Maastricht Science Programme. Alles wordt levensecht in scene gezet: op de crime scene lopen bijvoorbeeld echte forensische experts rond.
De leerlingen verzamelen informatie voor het moordzaak dossier door opdrachten uit te voeren bij de verschillende opleidingen. Bij de opleiding Psychologie doen ze een line-up en een test met een geheugendetector. Bij de opleiding Biomedische Wetenschappen wijzen ze een dader aan middels het analyseren van DNA en vingerafdrukken, maar is DNA altijd sluitend? De opleiding Econometrie laat de leerlingen zien hoe verdachten tegenover elkaar uitgespeeld kunnen worden aan de hand van het prisoners dilemma. Bij het Maastricht Science Programme voeren ze een sporenanalyse uit. Tenslotte leren ze bij de opleiding Knowledge Engineering om de verschillende argumenten die ze hebben om iemand verdacht te noemen tegen elkaar af te zetten met gebruik van de argumentatietheorie. De verschillende groepjes verwerken hun bevindingen in een presentatie. De groep die de juiste dader aanwijst is uiteindelijk de winnaar, maar creativiteit en argumentatie spelen hierbij ook een belangrijke rol.
Naast kennismaking met de beta-opleidingen, de academische sfeer en denkwijze, wil de Universiteit Maastricht de leerlingen met Dossier 043 ook voorbereiden op het leven als student. De leerling krijgt informatie over de opleiding, maar kan ook vragen stellen over hoe het is om op kamers te wonen, welke studenten- en sportverenigingen er zijn etc. Om het compleet te maken bevat het programma tevens een diner, een kleine kroegentocht en een compleet verzorgde overnachting.
Bron: Nieuwsbank
Reacties
Een reactie posten